Marianne Janssens KUUN

Mentee Creatief Design Fairtrade Interieur Juwelen Webshop

Marianne Janssens is mentee van Ann Magnus

Wat

Marianne Janssens is vorig jaar gestart met KUUN, een webshop met artisanale design objecten uit Mexico. Met KUUN wil zij de in de eerste plaats de eigentijdse Mexicaanse design en architectuur, een minder gekend aspect van Mexico, delen met meerwaardezoekers in België en Europa.

Waarom

Sinds haar studententijd in het Maison de Mexique in Parijs geraakte zij in de ban van de Mexicaanse cultuur. Naast de bijzondere gastvrijheid, de typische keuken en het veelzijdige landschap, maakten ook de eigentijdse architectuur en design indruk. Tijdens haar verblijven in Mexico ontdekte zij vele hedendaagse designers, geïnspireerd door authentieke materialen en artisanale technieken. Marianne is hier zo door gepassioneerd dat zij dit wil uitdragen naar haar omgeving in België en Europa.

Doelgroep

Ze richt zich tot de liefhebber van objecten met een esthetisch, puur en authentiek karakter. Tot mensen die waarde hechten aan unieke objecten met een verhaal van A tot Z. Mensen die durven te kiezen voor producten zonder te bekende merknaam.

Waarden

Marianne kiest voor kleinschalige merken die aansluiten bij de drie merkwaarden van KUUN: esthetiek, artisanaal en ethisch.  Alle items die KUUN aanbiedt zijn gedeeltelijk handgemaakt, met een sterke nadruk op authentieke Mexicaanse materialen. Alle producten zijn gemaakt in een fair trade omgeving, met een eerlijk loon voor iedereen die betrokken is bij het productieproces.

Selectie

Marianne gaat ter plaatse op zoek naar ontwerpers en maak een zorgvuldige selectie. In haar aanbod zitten stoelen uit leder en koper, juwelen uit puur katoen, handgevlochten manden en volledig gerecycleerd glaswerk en tafelservies in aardewerk.

Marketing & sales

Ze verkoopt haar producten via haar webshop maar wenst sterk in te zetten op de high-end horecasector met focus op de productlijnen rond glas- en aardewerk  (tafelservies). Marianne start daarvoor zeer binnenkort met een samenwerking met Hannah Van Ongevalle (The Pharmacy) die als haar merkambassadeur zal optreden via haar pers- en mediarelaties en vooral ook via haar consultancy activiteiten in de horecasector.  De producten zijn handgemaakt en geen massaproductie en de transportkost uit Mexico ligt hoor. Daarom situeren haar producten zich in de duurdere categorie. Het is in die zin niet mogelijk de producten via andere shops te verkopen; dat zou de producten zeer duur maken. Marianne probeert bekendheid te creëren via sociale media maar zal er nog meer tijd in moeten steken om dit degelijker te doen.

Mijn uitdagingen en verwachtingen over het coachingtraject

Het is haar uitdaging om haar merk KUUN in de markt te zetten en merkbekendheid te creëren. Ze vindt het niet gemakkelijk om haar doelgroep te vinden en te bereiken. Een onbekend merk en een duurdere prijszetting is geen evidente combinatie. De verwachting heerst nog vaak dat artisanale producten goedkoop moeten zijn. Er is ook de concurrentie van merken die werken met hoogstaande designers en goedkoop produceren in Azië. 

Via dit coaching traject zou Marianne graag marketing- en sales advies krijgen en van gedachten kunnen wisselen over strategische keuzes. Ondernemen lijkt haar een voortdurende uitdaging wat betreft het nemen van keuzes die vaak heel bepalend zijn voor het traject en die zij vaak op buikgevoel neem. Welke stappen kan ze nog meer ondernemen om dichter bij haar doelgroep te komen? Zijn er zaken waar ze nog niet aan dacht of nog te weinig tijd aan besteedde? Deze en andere vragen zou zij graag kunnen bespreken. Marianne zou graag een mentor vinden met ervaring in marketing en sales en indien mogelijk in de branche van design/interieur en (web)shops, ….

www.instagram.com/kuundesign

www.facebook.com/kuundesign

Terug naar overzicht
Markant Artemis Brussel KBC Bxl UNIZO Vl Br & Bxl Evolvero 1819 BHG