Inge Louf

Waar vond je de inspiratie voor de uitbouw van je productlijn?

Ik haalde de inspiratie binnen mijn gezin. Toen mijn twee jongens klein waren, kwamen ze van de tennisles thuis met onfrisse sportschoenen. Daarna in de puberteit bleef de transpiratiegeur in de badkamer hangen. Ook bij mezelf merkte ik dat het moeilijk was om geurvrij te blijven tijdens stressmomenten. Ik vond het als apotheker wel een uitdaging om een oplossing te vinden en een nieuw product op de markt te brengen. Het is een volledig nieuw product dat niet bestaat, dus het is wel een uitdaging om een plaats te veroveren in de markt. Intussen wordt OY al verdeeld bij 250 apothekers in België. OY betekent “eiland” in het Noors, wat ik link aan frisheid.

Waarin onderscheiden jullie producten zich van andere deodorants?

Het product is volledig anders dan de traditionele deodorants: het is een aangename zeep die op de huid kleeft en die je afwast . Je brengt OY enkel aan op de plaatsen waar het nodig is, zoals de voeten, huidplooien en de oksels. De poriën worden gereinigd en gevoed, waardoor de oorzaak van de slechte geur wordt aangepakt. Je huid wordt er ook zijdezacht van. OY bevat geen water en geen schuim, want die drogen de huid uit. Het ecologisch aspect vind ik heel belangrijk: het is een zeer geconcentreerde zeep die volledig biologisch afbreekbaar is én de tube gaat vier maanden mee. Kledij blijft langer fris en je hebt geen kringen en geen vergeling van T-shirts…kortom: OY zorgt voor zelfzekerheid wat je die dag ook doet.

Wat zijn de plannen in de nabije toekomst?

Na een ontwikkelingsproces van 4 jaar en 271 formules zijn we op 1 juni 2018 gestart met de sales en de verdeling naar de apothekers toe. Nu vind je OY al overal in de apotheken in Vlaanderen. Binnenkort willen we ook uitbreiden naar Wallonië en dat zal zeker lukken met mijn 2 zonen die  recent in het bedrijf gestapt zijn. Onze webshop heeft een goede start gemaakt. Wij blijven alle logistiek zelf opvolgen, en zullen in de toekomst extra medewerkers nodig hebben. Ons doel is om tegen eind 2019, OY te verdelen bij 2000 apothekers en dan over de landgrenzen heen te kijken. We hopen op termijn de markt wereldwijd te bespelen en de wereld te veroveren met onze frisheid. “A world of freshness bottled by Inge Louf.”

Wat zijn voor jou de knelpunten van het ondernemerschap?

De aanlooptijd: de ontwikkeling en de kosten bij het lanceren van een nieuw product liggen hoog. Vooral als je zelf instaat voor de volledige ontwikkeling. Ik heb 4 jaar gewerkt om de juiste formule samen te stellen , wat erg veel energie kostte. Als vrouwelijke ondernemer ben je een “one woman army”: je staat voor alles zelf in. Je vindt wel veel info voor starters, maar uiteindelijk dien je zelf wel veel expertise aan te kopen. Want je hebt die expertise nodig. Toen ik op zoek ging naar extra medewerkers, stelden mijn zonen voor om mee in de zaak te stappen. Mijn oudste zoon brengt structuur en is een ervaren verkoper, mijn jongste zoon is industrieel productontwerper en zorgt voor de look & feel van ons merk. Mijn man heeft zijn eigen onderneming maar helpt wel regelmatig, hij is heel enthousiast over OY! Ik haal nu erg veel voldoening uit mijn merk en ben erg blij dat ik een aantal jaren geleden nog de stap heb gezet naar een tweede carrière.