Er stonden 3 sterke vrouwelijke ondernemers in de finale van de WOMED Award!  Vrouwen met een grote dosis visie, dynamiek en engagement.

daphne

. .

Bedrijvigheid: Voedingsbedrijf dat artisanale kroketten, bouchées en filohapjes produceert
Locatie: Eeklo

Waarom koos jij destijds voor het ondernemerschap?
“Studeren lag me niet. Ik heb op mijn 17de de school verlaten en ben als boekhouder onder leercontract aan de slag gegaan. Mijn eigen toekomst in eigen handen nemen ligt me beter. Ik ben er volop voor gegaan.”

Wat maakt van jou een markante onderneemster?
“Ik heb mijn bedrijf helemaal van nul met mijn eigen handen en centen opgebouwd: het eerste pallet geladen, mijn eerste klant binnengehaald, het eerste personeelslid aangeworven, mijn eerste stappen in het buitenland gezet, mijn eerste restaurant geopend ( Pure Daphne te Gent).  En bij elke stap heb ik gedacht: kan ik dit wel?”

Jouw advies aan vrouwelijke ondernemers?
“Ook al ondernemen mannen en vrouwen in dezelfde economische wereld, we moeten ons als vrouw altijd ietsje meer bewijzen. Ik zou aan al mijn vrouwelijke collega’s willen laten weten dat wij perfect ons mannetje kunnen staan en dat alles neerkomt op goed luisteren, open communiceren en hard werken.”

www.tnskroket.be

 

Hilde

. .

Bedrijvigheid: Automotive sector – officiële concessiehouder van Volkswagen, Audi en Skoda
Locatie: Hasselt, St-Truiden, Borgloon, Overpelt en Lommel

Waarom koos jij destijds voor het ondernemerschap?
“Ik was lang actief in financiën en verzekeringen.  Heel afwisselend: van cijfers en targets tot teams leiden en verkopen. Het was ook die takenmix die me aantrok in het ondernemen. Zo kon ik nieuwe ideeën realiseren vanuit mijn eigen visie.”

Wat maakt van jou een markante onderneemster?
“Ondernemen is meer dan een zaak runnen. Ik wil ook motiveren en inspireren.  Daarom vind ik initiatieven voor onderneemsters zo waardevol.  Als zaakvoerders zijn vrouwen nog altijd een minderheid, terwijl hun andere aanpak net een meerwaarde is.”

Jouw advies aan vrouwelijke ondernemers?
“Een strak businessplan en goede financiële opvolging zijn essentieel. Maar het belangrijkste is … durven. Maak je dromen waar! Wie vertrekt vanuit zijn eigen persoonlijkheid en ideeën, draagt zijn enthousiasme over. Dat is het beste fundament.”

www.groepdelorgepeerlings.be

 

Widukind

. .

Bedrijvigheid: Ontwerpen en vervaardigen van porselein voor de gedekte tafel, verlichting, juwelen,…
Locatie: Genk

Waarom koos jij destijds voor het ondernemerschap? 
“Ik kwam van jongs af in contact met dit wondermooie materiaal porselein en  vond het vrij vanzelfsprekend dat daarmee een bedrijf op te bouwen viel. Door de grote concurrentie uit lageloonlanden was het noodzakelijk een niche te zoeken waar dit hoogwaardig product een afzet zou kunnen vinden.  Op die manier wilde ik graag de Studio Collectie op een ambachtelijke wijze vervaardigen en tegelijk ontwikkelen tot het merk Pieter Stockmans.  Daarnaast was ik ervan overtuigd dat ik meer kansen zou krijgen als ik voor het ondernemerschap zou kiezen.”

Wat maakt van jou een markante onderneemster?
“Ik voelde van in het begin aan dat de markt aan het veranderen was: dat er plaats kwam voor porseleinen serviesgoed in een hedendaagse vormgeving en van topkwaliteit.” 

Jouw advies aan vrouwelijke ondernemers?
“Zodra je iets onder de knie hebt, delegeer je het best. Dit geeft je de ruimte te focussen op een volgende stap.”

www.pietstockmans.com

 

logobalk_WA


 
mabizz Hendrik I-lei 296 - 1800 Vilvoorde
info@mabizz.be