Lieke Biesemans - Stories by Mabel

Belofte Antwerpen

Wat?

Stories by Mabel levert creatieve diensten voor particulieren door (huwelijks)ceremonies en verhalen vorm te geven.

Hoe is jouw ondernemersverhaal van start gegaan?

Stories by Mabel is het verhaal van een giga carrière switch; ik werkte als mensenrechtenexperte in het Europese Parlement en ik leefde hard, in een erg harde wereld. Van de ene dag op de andere kwam ik op een brutale manier tot mentale en fysieke stilstand. Niets was nog wat het was – en enkel het huwelijk van mijn zus deed me nog bruisen. In aanloop naar hun huwelijk leerde ik dat er een gebrek was aan een modern alternatief voor een kerkelijk en/of wettelijk huwelijk – en dat was nu net waar mijn zus en haar man naar op zoek waren. Samen werkten we een memorabel huwelijksweekend uit, met als ankerpunt een creatieve en persoonlijke huwelijksceremonie. Geen ceremonie met overdaad aan algemene teksten, wollige symboliek of al te veel dolkomisch gegrap en gegrol ... maar wel een persoonlijke rollercoaster die een leven lang bij blijft. Gekoppeld aan een unieke vormgeving en vlekkenloze organisatie, legden we een standaard neer die start betekende van een onderneming vol pit en ziel. Een onderneming die de (liefdes)verhalen van mensen neerschrijft, vorm geeft... en laat bestaan voor altijd.

Wat was jouw professioneel hoogtepunt tot nu toe?

Ik startte Stories by Mabel met veel passie en ‘goesting’, maar evenzeer zo met de grote vraag of er überhaupt vraag zou zijn in deze samenleving naar een ceremoniespreker die bijzondere levensmomenten op een originele en hoogst persoonlijke manier zou vorm geven. Er was eigenlijk geen markt, er was geen ‘geijkte’ prijssetting en geen solide basis om van te vertrekken of om ons mee te gaan vergelijken. Ik tekende ons pakket diensten uit, gaf kleur en geur aan het authentieke merk dat ik wilde neerzetten en twee jaar later ben ik fier als een gieter dat we inmiddels de agenda vullen van drie ceremoniesprekers. Stories by Mabel is gekend voor z’n authenticiteit, originaliteit en perfectionisme – en dat maakt van ons team een trotse bende.

Wat is jouw 'ondernemersmotto'?

“Blauwe plekken maken een kleurrijker mens en een meer ervaren ondernemer... “. Falen, dwaling, faillissement... in onze contreien zijn het vieze woorden. En al wens ik eenieder van ons succes toe, toch treft het me dat we onze zienswijze niet aanpassen aan de realiteit dewelke elders in de wereld heerst, m.n. dat bedrijfsleiders die een faillissement mee maken weggeplukt worden. Ze zijn kostbaar goed, want zij hebben een schip in moeilijkheden bestuurd, nietwaar? Klein als we nog zijn, hou ik voor ogen dat fouten me beter maken – als mens en als ondernemer. En wanneer ik me stoot, dan maakt dat me beslist kleurrijker.

Wat hoop je de komende jaren nog te realiseren?

De lange termijnvisie voor Stories by Mabel bestaat erin om een verhoogd maatschappelijk bewustzijn te creeëren rond de momenten die een mensenleven groot maken en mensen die verhalen bewuster laten vieren. Dat bewustzijn kan alleen verhoogd worden via een authentiek, eerlijk en oprecht sterk merk. Een merk dat niet verbonden is aan een levensbeschouwing, maar wel aan het individu en de groep tot dewelke hij/zij behoort. Dat merk wil ik consolideren in de vorm van bergen persoonlijke verhalen, een boek, maar evenzeer zo door met het team landsgrenzen over te steken om waar mogelijk verhalen verder te laten bestaan. Op korte en middellange termijn wensen we de horizon te verbreden richting andere momenten van feest (geboorte, pensioen, of gewoon het aanbreken van een leeftijd van gek doen). Bovenal willen we ook verhalen neerleggen voor momenten van afscheid. Het team moet blijven groeien om tegemoet te komen aan de non-stop influx aan aanvragen en finaal, wensen we een huis te bouwen – waar mensen terecht kunnen om het leven te vieren, the good and the bad.